"Lucifert az erkölccsel, Ahrimánt a megismeréssel győzhetjük le."
Rudolf Steiner
|
Belépés - Regisztráció |
AntropozófiaRudolf Steiner |
<< VisszaMűvészet és művészetmegismerés (15)Az érzéki-érzékfeletti. Szellemi megismerés és művészi alkotás Bécs, 1918. június 1. Néhány barátunk, akik jelen voltak a szellemtudomány és a művészet kapcsolatáról Münchenben tartott előadásaimon, úgy vélekedett, hogy itt, Bécsben is az ott kifejtett gondolatokról kellene beszélnem. S amikor ennek a szándéknak eleget teszek, arra kérem önöket, hogy azt, amit ma este mondani fogok, fogadják egészen úgy, ahogy ezt igénytelen formában elgondoltam, tudniillik csak aforisztikus megjegyzéseket akarok tenni egyről-másról, azokra a kapcsolatokra vonatkozóan, amelyek egyfelől aközött, amit modern tisztánlátásnak nevezhetünk, ahogyan arra az antropozófiai irányultságú szellemtudományban törekszünk, másfelől a műalkotás, illetve a műélvezet között fennállnak. Mindenekelőtt: az olyan szemlélettel szemben, amilyet most fogunk bemutatni, létezik egy bizonyos előítélet – és az előítéletek nem mindig megalapozatlanok –, mutatkozik egy bizonyos megalapozott előítélet, amely arra a belátásra támaszkodik, hogy a tényleges művészi alkotásnak, műélvezetnek, művészi érzésnek nincs dolga semmiféle művészetszemlélettel, a művészet valamilyen megismerésével. S a művészet körein belül igen sokan osztják azt a véleményt, hogy annak az elementáris dolognak, amely mind a művészi alkotásban, mind a műélvezetben benne rejlik, tulajdonképpen árt az, ha túl sok gondolatot, fogalmat, ideát kapcsolnak ahhoz, amit az ember művészként átél. Különben úgy vélem, hogy ez az előítélet mindarra vonatkozóan, amit, szokásos értelemben vett, absztrakt tudományos esztétikának lehet nevezni, megalapozott. Úgy gondolom, hogy ez a tudomány bizonyos joggal futamodik meg a művészi felfogás elől, mert a valóban művészi érzést lényegében elsorvasztja, befolyásolja mindaz, ami valamiképp a szokásos értelemben vett tudományos szemlélet felé hajlik. Másrészt azonban olyan korban élünk, amelyben bizonyos világtörténelmi szükségszerűségből sok mindennek tudatossá kell válnia abból, ami idáig öntudatlanul működhetett az emberben. Éppoly kevéssé vagyunk olyan helyzetben, hogy az embertől emberig ívelő szociális és társadalmi kapcsolatokat, mint ahogyan a régebbi korokban történt, a mítosz fényébe emeljük, hanem egyszerűen rákényszerít minket az emberiségfejlődés folyamata, hogy valóságosan fogjuk fel azt, ami a történelmi létesülésben lüktet, hogy menedéket keressünk, ha fel akarjuk ismerni, milyen szociális struktúra, társadalmi együttélés és így tovább létezik az emberek között. Így éppen olyan szükséges az is, hogy sok mindent, amit joggal, többé-kevésbé tudatosan vagy öntudatlanul az emberi fantázia és hasonlók ösztönös működésében kerestek, a tudatba emeljük. Akkor is felemelkedne, ha nem akarnánk. Ha azonban ez a teremtő fejlődéssel ellentétes módon történne, akkor éppen az következne be, amit el kellene kerülni: az intuitív-művészi csorbítása, amit éppen az eleven művészetnek kell kizárnia. Nem esztétikusként, nem művészként beszélek, hanem a szellemtudományos kutatás képviselőjeként, ami át van itatva azzal, hogy az emberiség haladásával egyre inkább oda fogunk jutni, hogy megismerő módon behatoljunk a valóságos szellemi világba, amely érzékszervi világunk alapjául szolgál. Nem valamely metafizikai spekuláció, valamely filozófia nézőpontjából beszélek, hanem abból, amit érzékfeletti megismerésnek szeretnék nevezni. Nem hiszem, hogy még sokáig fog tartani annak belátása, hogy minden logikai vagy tudományos törekvés alkalmatlan arra, hogy behatoljunk a szellem területére. Úgy vélem, olyan korszak előtt állunk, amely magától értetődőnek fogja elismerni, hogy az emberi lélekben erők szunnyadnak, és ezeket a szunnyadó erőket egészen rendszeres, szabályozott módon fel lehet hozni a lélekből. Különböző könyveimben, „A magasabb világok megismerésének útjá”-ban, „A lélek rejtélyeiről”-ben és az „Az ember rejtélyéről”-ben[1] leírtam azt, hogyan lehet felszínre hozni ezeket az emberi lélekben szunnyadó erőket. Szellemi megismerésen tehát olyasmit értek, ami alapjában véve még egyáltalán nincs itt, amit ma még csak kevés ember vesz figyelembe, nem a már meglévő megismerés továbbvitelén alapszik, legyen az misztika vagy természettudomány, hanem az emberi megismerés egy sajátos fajtájának elsajátításán alapul, azon, hogy az ember bizonyos, benne szunnyadó lelkierőkben valamifajta tudatos állapotot idéz elő, amely úgy viszonylik a szokásos ébrenléthez, mint ez az ébrenlét az alvás- vagy álomélethez. Alapjában ma csak ezt a két egymással ellentétes emberi tudatállapotot ismerjük: a tompa, kaotikus alvásállapotot, amely csak látszólag egészen üres, ami csak le van tompítva, és a nappali tudatállapotot, a felébredéstől az elalvásig. Az álomélet puszta képeit a külső, fizikai valóságra vonatkoztathatjuk, ha megszűnik az ember akarati természete, amely kapcsolatban áll a környezet dolgaival. Az emberiség éppen így, továbbfejlődve, el fog jutni ahhoz, hogy ebből a nappali tudatból felébredjen abba az állapotba, amit szemlélődő tudatnak nevezek, ahol az ember előtt nem külső tárgyak és folyamatok vannak, hanem egy valóságos szellemi világ, amely a mi világunk alapját képezi. A filozófusok ezt fel akarják tárni; feltárni azonban nem lehet, csak megtapasztalni. Éppoly kevéssé, mint ahogyan az ember az áloméletben nem tudja tapasztalni fizikai környezetét, éber tudatban nem tudja tapasztalni a szellemi környezetet: sem a misztika, sem az absztrakt filozófia által, csak úgy, hogy más lelkiállapotba hozza magát, miközben az áloméletből a szokásos éber tudatba megy át. Ilyen módon egy olyan szellemi világról beszélünk, amelyből a szellemiség-lelkiség származik, éppen úgy, mint fizikaiság-testiség az érzékszervi világból. Természetesen ma az ilyenfajta szellemi kutatás sajátosságait teljesen félreismerik. Hiszen az emberek olyanok, hogy azt, ami közöttük megjelenik, már meglévő képzeteik szerint ítélik meg, sőt némely dolgot már meglévő szavaik szerint. Valami már ismerthez akarnak kapcsolódni. Ami azonban a szemlélődő tudat élményét illeti, ez nem lehetséges, mivel ez nem olyasvalami, ami már ismert. A szemlélődő tudatot, ha a szót nem értenék félre, tisztánlátó tudatnak nevezhetnénk, amin semmiféle babonaságot nem értek. Ami a látásból jön, azt az emberek aszerint ítélik meg, amit már ismernek. Csupa olyasmihez viszonyítják, ami kétséges természetű: víziószerű, hallucinatív, médiumjellegű és így tovább. Amire én gondolok, annak mindehhez a legkevésbé sincs köze. Mindaz, amit végül is felsoroltam, a beteges lelki élet hozadéka, azé a lelki életé, amely mélyebben süllyed bele a fizikai testbe, és a fizikai testből kiindulva mindenféle képeket vetít a lélek elé. Éppen azzal ellentétes utat tesz meg, mint az, amit szemlélődő tudatnak nevezek. A hallucinációs tudat a szokásos lelkiállapot alá, a testiségbe hatol be, a szemlélődő tudat viszont a szokásos, mindennapi lelkiállapot fölé, csak a szellemiségben-lelkiségben él és működik, teljesen megszabadítja a lelket a test életétől. Mindennapi tudatunkban csak a tiszta gondolkodás mentes a test életétől, ezért ennek létét sok filozófus tagadja, mivel nem hiszik, hogy az ember olyan tevékenységet képes kifejteni, amely mentes a testtől. Ez adja a kiindulópontot: kialakul valamifajta szemlélődő tudat, amely felfelé, a szellemi világba fejlődik, ahol semmi fizikai sincs körülöttünk. Ez a szemlélődő tudat nem érzi magát rokonságban semmiféle médium- vagy víziószerű tudattal, ezzel szemben erős rokonságot érez a világ igazi művészi felfogásával. Ez az, amit szeretnék elvárni és remélni, tudniillik hogy pontosan e két emberi szemléletmód között, a valódi, igazi tisztánlátás és a művészi átélés között pedantériától mentesen, művészi módon hidat verhetünk, akár az alkotás, akár a műélvezet terén. Hiszen annak, aki a tisztánlátásban él, messzemenően az a tapasztalata, hogy a forrás, az igazi forrás, amelyből kiindulva a művész alkot, pontosan ugyanaz, mint amelyből a látó, a szellemi világok megfigyelője meríti tapasztalatait. Csak éppen aközött, ahogyan a tisztánlátó megpróbál tapasztalatokat szerezni, és ezeket a tapasztalatokat fogalmakba, gondolatokba önteni, illetve a művészi alkotás között van egy jelentős különbség, amiről talán szabad ma beszélnünk. De hangsúlyozni kell, hogy a forrás, amiből a művész és a tisztánlátó merít, a valóságban egy és ugyanaz. Mielőtt ebbe a lényegében elvi kérdésbe belemegyek, szeretnék néhány olyan előzetes megjegyzést tenni, amely egyesek számára triviálisnak tűnhet, de nem irányul másra, mint annak megmutatására, hogy a művészi világszemlélet nem olyasmi, amit önkényesen hozzá lehet adni az élethez. A művészi világszemlélet annak számára jelenik meg, aki egy bizonyos totalitásra, az életnek bizonyos teljességére törekszik, olyasmire, ami éppen úgy, mint a megismerés és a külső, nyárspolgári törekvések, az élethez tartoznak. Emberhez méltó létezés nem gondolható el anélkül, hogy kulturális életünkben ne kerekedne felül a művészi érzés. Arról van szó, hogy valóban belássuk, hogy bárhol járjunk és álljunk, latens módon bennünk van a vágy, hogy a világot esztétikailag, művészileg fogjuk fel. Szeretnék erre néhány példát felhozni! A művészi átélést, amely különben életünket, létünket a sorok között kíséri, gyakran nem hozzuk fel a tudatba; eléggé a tudatküszöb alatt él. Ha valahol meg kell látogatnom valakit, és belépek a szobájába, amelynek vörös falai, vörös tapétái vannak, majd jön ő, és a legostobább dolgokról beszél nekem, vagy egyáltalán nem beszél, igen unalmasan viselkedik, akkor úgy érzem, hogy valamiféle valótlanság áll fenn. Ez teljesen megmarad érzésként, nem válik gondolattá, de úgy érzem, hogy valótlanság történt. Rendkívül különösnek, paradoxnak tűnhet, ha valaki vörössel tapétázza ki a szobáját, s így megtéveszt engem, ha gondolatilag nem tár elém valami jelentőségteljeset a vörös szobában, ahol fogad engem. Természetesen nem szükséges, hogy ez így legyen, hogy bekövetkezzen, de lelki életünket elkíséri. A lelkünk mélyén ez az érzésünk. Ha bemegyünk egy kékkel tapétázott szobába, és valahol valakiből ömlik a szó, nem hagy szóhoz jutni bennünket, és egyedül magát tekinti fontosnak, akkor ismét ellentétben találjuk magunkat szobájának kék vagy lila színével. Nem szükséges, hogy ez a külső, prózai igazságnak megfeleljen, de van egy sajátos, esztétikai igazság, amely olyan, mint ahogy elmondtam. Ha én beesem valahová, vagy mondjuk, nem esem be, hanem illő módon meghívnak egy estebédre, és látom, hogy az asztalnemű vörössel van díszítve, vörösre van festve, akkor az az érzésem támad, hogy itt ínyencek vannak, akik magáért az evésért esznek, örömük telik az evésben. Ha kék asztalneműt találok, akkor úgy érzem, hogy ezek nem azért esznek, hogy egyenek, hanem valamit el akarnak mesélni az étkezésnél, és engedik, hogy az étkezést beszélgetés kísérje, amely különben társadalmi együttlét. Ezek valóságos érzések, amelyek mindig ott élnek a tudatalattiban. Ha az utcán találkozom egy kék ruhás hölggyel, aki rám ront, és agresszíven viselkedik, ahelyett, hogy tartózkodó lenne, akkor ezt a kék ruhával ellentmondásban lévőnek találom, természetesnek találom viszont, ha ilyen módon egy vörös ruhás hölggyel találkozom. Azt is természetesnek találom, ha egy göndör hajú hölgy hetykén viselkedik. Van valami a lélek mélyén, ami meghatározza az alaptónust. Ezekkel a triviális példákkal nem akarok mást mondani, mint hogy van itt egy esztétikai érzés, még ha nem jelenik is meg érzésként számunkra; a hangulatunk függ tőle: az, hogy jó vagy rossz hangulatban vagyunk-e. A jó vagy rossz hangulatot ismerjük, de az okait csak az tudja tudatosítani, aki közelebbről belemegy a dolgokba. Ebben valójában az a – mondjuk így – szükségszerűség rejlik, hogy a természetes esztétikai érzésről áttérjünk arra, hogy a művészetben éljünk. A művészet, az ember más szemléletmódjaihoz hasonlóan, egyszerűen elősegíti a természetes életet. A látó, aki kialakította azokat az erőket, amelyekről beszéltem, a művészettel szemben valamiféle sajátos átéléssel rendelkezik, és úgy vélem, hogy ha nem is művészi módon, de a művészet értékelésére és felfogására nézve mégis következik valami a művészetnek a tisztánlátás által történő sajátos átéléséből. A tisztánlátó, aki úgy ébresztette fel lelkét, hogy a szellemi világ veheti körül, mindig képes arra, hogy lelki életét elfordítsa, elhajlítsa mindattól, ami csupán külső, érzéki valóság. Ha egy külső, fizikai tárgy vagy folyamat van előttem – tipikus, nem individuális esetről beszélek –, látóként mindig abban a helyzetben vagyok, hogy abban a térben, azon a helyen, ahol a tárgy áll, a magam számára kizárjam az érzékelést, s így semmit se lássak a térben a fizikaiságból. Ez az igazi absztrahálás, amely a tisztánlátás számára tökéletesen lehetséges. Ez viszont csak természeti tárgyak esetében tehető meg, olyasmivel nem, ami valóban művészi módon jött létre. S ezt igen jelentőségteljesnek tartom. Egyetlen műtárggyal szemben sem képes arra a látó, hogy teljesen kizárja a tárgyat, a művészi folyamatot, úgy, ahogyan egy külső folyamatot ki tud zárni. Ami valóban szellemmel áthatott művészi alkotás, az szellemileg megmarad a tisztánlátó tudatában. Ez az első dolog, ami bizonyíthatja számunkra, hogy az igazi művészi alkotás és a tisztánlátó szemlélet ugyanabból a forrásból ered. De van még sok minden más is, aminek ebből a szempontból jelentősége van. Mint látják, tisztánlátó akkor lehet valakiből, ha olyan eszközöket vesz igénybe, amelyek lelkét a képzetalkotás, illetve az akarat egészen más módjához vezetik el. Ha a szokásos kifejezéseket használjuk, természetesen mondhatjuk azt, hogy mind a képzetalkotás, mind az akarat bensővé válik, bár az a szó, hogy „benső”, valójában nem helyes, mivel az ember mégis kívül van, egész szemléletét kiterjesztve a valóságos szellemi világra. A tisztánlátásban másfajta képzetalkotás és másfajta akarat jelenik meg. A képzetalkotás nem absztrakt gondolatokban történik. Az absztrakt gondolatok olyanok, amelyek a fizikai világra alkalmazhatók, arra, hogy jelenségeit regisztrálják, természeti törvényekre leljenek és így tovább. A tisztánlátó nem ilyen gondolatokban, nem absztrakciókban gondolkodik, hanem olyan gondolatokban, amelyek lényegében egymásba szövődő képek. Ezt jelenleg még elég nehéz megérteni, mivel az ember nem igazán tudja, mit értsen egy olyan tevékenységen, amely valójában gondolkodás, de nem gondol el semmiféle absztrakt gondolatot, hanem a dolgokat követi, a dolgok formájában, konfigurációjában él. Ezt a képzetalkotást összevethetjük felületek, görbék képeivel, ahogyan a matematikus teszi. De bensőleg elevenné válik, ahogyan azt elemi formában Goethe megkísérelte metamorfózistanában. Manapság ez a benső, szemlélődő képzetalkotás sokkal elevenebbé válhat. Ez a szemlélődő képzetalkotás különösen rokon azzal, ami bizonyos területeken, nevezetesen a szobrászatban és az építészetben az alkotóművészet alapját képezi. Figyelemre méltó, hogy a látó eme új gondolkodás, új képzetalkotás révén, amelyet elsajátít, semmivel sem érzi inkább rokonságban magát, mint azokkal a formákkal, amelyeket a valóban művészi adottságú építész alakít ki, és azokkal a formákkal, amelyeknek a szobrászi alkotás alapjait kell képezniük. Mindez valóban olyasmi, mint az építészeti vagy szobrászi formákban történő képzetalkotás, amely lehetővé teszi, hogy a világ tisztánlátó felfogásában az ember úgy kövesse a dolgokat, hogy megtanulja őket szellemi bensőjükben megérteni és le is győzni, megtanul felemelkedni tisztán a szellemi világba. Absztrakt gondolatokkal semmit sem tudhat meg a dolgok belső lényegéről. Új gondolkodása tekintetében a tisztánlátó rokonnak érzi magát az építésszel és a szobrásszal. Olyan szellemi formában kell elgondolnia a világot, amely öntudatlanul vagy tudat alatt a szobrász és az építész alkotásának alapját képezi. Ez arra ösztönzi, hogy megvizsgálja, vajon honnan is jön ez. Itt felteszi magának a kérdést: tulajdonképpen mi is az, amit a látó igénybe vesz? – Bizonyos rejtett érzékeket vesz igénybe, amelyek ott vannak a mindennapi életben, de csak halkan szólalnak meg, a mindennapi életben nem nyilvánulnak meg teljesen. Van például egy érzékünk, amelyet egyensúlyérzéknek nevezhetnénk. Benne élünk, de csak érintőleges tudatossággal, nem pedig teljesen tudatosan élünk benne. Miközben egy lépést teszünk, ezzel a lépéssel, vagy a kezünk behajlításával vagy kinyújtásával, mindazzal, ami valamilyen kapcsolatba hoz bennünket a térrel, össze van kötve egy, a tudatban nem teljesen egyértelmű világossággal megjelenő észlelés – tehát nem olyan észlelés, mint a látás és a hallás esetében –, csakhogy ezek olyan érzékek, amelyek sokkal hangosabban, világosabban hallatnak magukról. Ám az egyensúlyérzék és a vele rokon mozgásérzék azért szólalnak meg olyan halkan, mivel a rendeltetésük nem csupán belső életünkkel kapcsolatos, hanem azt is közlik, hogy a kozmoszban hogyan helyezkedünk el. Hogy hogyan helyezkedem el a kozmoszban, hogy szembe megyek-e a Nappal vagy távolodom tőle, hogy úgy érzem-e, hogy egyre közelebb kerülök a fényhez, vagy eltávolodva, a fényt valamiképp eltompulva érzem-e, a világ egészében benne levésnek ez az érzése olyasvalami, amit nem írhatunk le másként, mint hogy azt mondjuk: az ember mozgása során mikrokozmoszként épül fel a makrokozmoszból, és a szóban forgó érzék révén mikrokozmoszként éli át, hogy a makrokozmoszban helyezkedik el. Ha egy szobrot alkotunk, az nem más, mint egy általában rejtve maradó érzék észleléseinek átvitele egy külső felület megformálásába és más hasonlókba. Amit emberként a világ átélése során mindig magunkban hordozunk, azt tudattalanul az építészetben és a szobrászatban alakítjuk ki. Bármilyen furcsán hat is kezdetben ez a megjegyzés: aki valóban pszichikailag kutatni tudja azon egyes építészeti formák egymás közötti kapcsolatát, amelyek a szobrász fantáziájában élnek, amikor felületeit megformálja, aki ezt kutatni képes, az tudja, hogy ebben az alkotásban titokzatosan együtt hat az, amit az imént elmondtam. A tisztánlátó nem tesz mást, mint hogy önmaga világban való elhelyezkedésének ezt az érzékét teljesen tudatossá teszi. Ezt fejleszti ki olyan módon, ahogyan az építész, a szobrász is teszi, akit az, amit a testében érez, művészileg arra ösztönöz, hogy a külső anyag formáiként alakítsa ki. Mondhatnám, ebből a nézőpontból lehet belátni bizonyos dolgokat; minderről nemcsak több órán át, hanem akár napokig tudnék beszélni. Aki elsajátít valamiféle érzéket a szobrászat iránt, az tudja, hogy valójában semmi olyasmi, amit csupán imitálni kell, nem igazi szobrászi téma. Aki megpróbálja beleérző módon, nem elvontan megválaszolni a kérdést: mi rejlik akkor valójában a szobrászi felfogásban – az nem mondhatja magában, hogy ennek a felületnek csak azért van jelentősége a számára, mivel egy külső természetben, az emberi testen és hasonlókon megtalálható felületet utánoz. Ez nem így van. Amit szobrászilag átélünk, az a felület saját élete. Aki rájön arra, mi a különbség egy olyan felület között, amely csak egyszer van meghajlítva, és egy olyan között, amely még egyszer meg van hajlítva, az tudja, hogy semmiféle egyszer meghajlított felületnek nem lehet semmilyen önmagában vett szobrászi jelentősége. Csak a hajlításban ismét meghajlított felület tudja felületként kifejezni az életet. Ez a – nem szimbolikus, hanem művészi – belső kifejezés az, amiről szó van, a felületszerűség titka nem az imitálandón, nem a modellhez való igazodáson alapul. Ez olyan kérdést érint, amely jelenleg a lehető legtisztázatlanabb. Manapság számos olyan embert látunk, akik nemcsak élvezik a művészetet, ami teljesen helyes, hanem azt is látjuk, hogy sokan csaknem hivatásszerűen ítélik meg a művészetet. Úgy vélem, éppen azokból a feltevésekből kiindulva, amelyek a mai vizsgálataink alapját képezik, hogy valóban nem kell kritikai ítéletet mondanom, hanem egyszerűen ki kell jelentenem azt, ami az emberben egyre tudatosabbá válik: nem hiszem, hogy valaki, aki sohasem gyúrt agyagot, aki csak kritikus, egyáltalán el tudja képzelni, hogy valójában mi a szobrászat lényege. Elhiszem ugyan, hogy mindenki élvezni tudja a művészetet, de nem hiszem, hogy bárki is meg tudja ítélni a művészetet, aki sohasem tett olyan próbálkozásokat, amelyek megmutatták neki, hogy az anyagból milyen művészi formák hozhatók létre. Mert a valóságban egészen más dolgok valósulnak meg az anyag által, mint a modell puszta utánzása és ehhez hasonlók. A modell puszta utánzásának tehát művészileg nincs több értéke, mint annak, hogy valamilyen hanggal a csalogány dalát utánozzuk. A valódi művészet ott kezdődik, ahol már nem utánoznak, hanem új, alkotó módon cselekszenek. Az építészetben – a zenében nem, a szobrászatban nagymértékben – a modellre támaszkodunk. De az, ami utánzó módon viszonyul a modellhez, az nem művészet, hanem valami más. Az ott kezdődik, ahol már nem lehet utánzásról beszélni. S az, amit a művész – nem tudatosan – önálló szellemiségként, a tisztánlátó pedig tudatos szellemiségként fog fel, és a világban hat és működik, az közös a világ tisztánlátó felfogásában és művészi megvalósításában, csak a látó ezt szellemileg is kifejezi, a művész viszont, mivel kimondani nem tudja, mivel csak öntudatlanul, a kezében és a fantáziájában van meg, az anyagban testesítheti meg. Egészen másként érzi rokonnak magát a tisztánlátó a költőiséggel és a zeneművészettel. Különösen a zeneművészetben érdekes, ahogyan a tisztánlátó valamilyen más formában éli át tapasztalatait, amikor látó módon fordul a művészet felé. Itt, látóként, kell tennem egy megjegyzést: az ember nem folytonosan tisztánlátó, hanem csak azokban a pillanatokban, amikor ebbe az állapotba helyezi magát. Ezért nem érvényes az, hogy a látó máskor is úgy éli át a zeneiséget, ahogyan most jellemeztük. Máskor úgy éli át a zeneiséget, mint minden más ember, s ezt össze tudja hasonlítani azzal, amit akkor tapasztal, amikor a zeneművet látóként éli át. A zenei műalkotások esetében fontos, hogy a tisztánlátó számára világos legyen, hogy a zeneiséget úgy élje át, hogy az teljesen lelkivé váljon, mégpedig úgy, hogy a konkrét lelkiség éppen a zeneiséghez kapcsolódjon. Korábban azt mondtam: a tisztánlátó egy új képzetalkotási képességet alakít ki, úgy alkot képzetet, hogy otthonosan érzi magát az építészeti és szobrászi alkotásban. – Miután a látó nemcsak a képzetek révén ragadja meg a dolgokat, hanem érző és alkotó erőket is kialakít, mégpedig úgy, hogy ezek kapcsolatba lépnek egymással, nem beszélhetünk az érzés és az akarat szétválásáról; a tisztánlátó esetében érző akaratról és akaró érzésről kell beszélnünk, olyan lelki élményről, amely e kettőt, ami a mindennapi tudatban egymás mellett zajlik, az érző akarat teljességévé kapcsolja össze. Ez az érző akarat egyszer egy árnyalattal inkább az akarattal szemben, máskor egy árnyalattal inkább az érzéssel szemben alakul ki. Ha a tisztánlátó a maga szellemi világába emelkedett lelkiállapotában átadja magát a zeneiségnek, akkor mindazt, ami a lelkében érzésbeli árnyalatokkal jelenik meg, valódi zeneiségben, igazi zeneiségben éli át. Úgy éli át, hogy az objektív és a szubjektív hangélmény nem válik el egymástól, hanem eggyé válnak a tisztánlátó átélésben, hogy a lélek úgy árad, ahogyan a hangok áradnak egymásba, csak mindez szellemmel van áthatva. Átéli azt, hogy lelke beleömlik a zene elemébe, tudja, hogy az, amit az újonnan kialakított érző akarattal átél, a muzsikus ugyanabból a forrásból gondolta bele a hanganyagba. Éppen a zenében érdekes kikutatni, honnan jön az, hogy az alkotó muzsikus a tudattalanból felhozott szellemit viszi be az anyagába, azt, amit a látó meglát. A zeneiségben az nyilatkozik meg, ami alapul szolgál. Szervezetünk csodálatos építménye a lelki életben megjelenő minden tudattalan dolog esetében egészen más módon játszik szerepet. Az ember egyre inkább rájön arra, hogy szervezetünket nem szabad úgy szemlélni, ahogyan a szokásos biológia és fiziológia teszi, hanem a szellemi előkép leképeződésének kell tekinteni. Amit az ember magában hordoz, az egy szellemi mintakép leképeződése. Az ember a születés, illetve a fogantatás révén lép be a létezésbe, felhasználja azt, ami az öröklődés törvényei révén megilleti, és azt is, ami a szellemi világból száll alá, és úgy viszonylik a fizikaisághoz, hogy a fizikaiság igazából a szellemiség leképeződése. Hogy ez hogyan történik, ma nem tudom kifejteni. Egészen objektív tény, hogy szervezetünkben olyasmi zajlik, ami szellemileg leképezhető törvények alapján megy végbe. A zenében ez különösen figyelemre méltó. Úgy véljük, hogy a zene élvezetében a fül játszik szerepet, és talán agyunk idegrendszere is, de ez csak igen külsődleges szempontból igaz. A fiziológia ezen a területen teljesen a kezdeteknél tart, csak akkor jut el majd bizonyos szintre, ha erre a fiziológiai és biológiai területre beáramlanak a művészettel kapcsolatos gondolatok. Valami egészen más szolgál majd alapul, mint a puszta hallási folyamat vagy az, ami agyunk idegrendszerében zajlik. Ami a zene érzékelésének alapjául szolgál, az így írható le: minden alkalommal, amikor kilélegzünk, a lélegzés arra készteti az agyat, a koponyatérfogatot, a fej belső terét, hogy az agyfolyadékot a gerinccsatornán keresztül lesüllyessze a rekeszizom tájáig; valamifajta leszálló mozgást idéz elő. A belélegzés pedig egy fordított folyamatnak felel meg: az agyfolyadékot az aggyal ellentétes irányba hajtja. Az agyfolyadék folytonos, ritmikus fel- és lefelé hullámzása zajlik. Ha ez nem így volna, akkor az agy nem veszítene annyit a súlyából, amennyi ahhoz szükséges, hogy az alatta lévő vérereket ne nyomja szét; ha nem veszítene eleget a súlyából, akkor szétnyomná a vérereinket. Az agyvíz fel-le hullámzik a pókhártya terében, a kiszélesedésekben, amelyek rugalmasak és kevésbé rugalmasak, úgyhogy a fel-le áramlás során az agyfolyadék a kevésbé rugalmas kiszélesedések fölé, többé-kevésbé kiszélesedő területek fölé folyik. Egészen csodálatos folyamat játszódik le egy ritmusperióduson belül. Ebben a belső ritmusban a fejtől és a végtagoktól eltekintve az egész emberi organizmus kifejeződik. Ami a fülön keresztül hangként áramlik be, ami hangképzetként él bennünk, zenévé válik, miközben találkozik azzal a belső zenével, amely azáltal keletkezik, hogy az egész organizmus valamifajta különleges hangszer, amint azt az imént leírtam. Ha mindezt leírnám önöknek, akkor egy csodálatos belső muzsikát kellene leírnom, amelyet nem hallunk ugyan, de bensőleg átélünk. Amit zeneileg átélnek, az alapjában véve nem más, mint találkozás az emberi organizmus belső énekével. Ez az emberi organizmus éppen abból a szempontból, amit most vázoltam, a makrokozmosz leképeződése: a legkonkrétabb, a természeti törvényeknél is erősebb törvények jóvoltából, magunkban hordjuk azt az apollói lantot, amelyen a kozmosz játszik bennünk. A szervezetünk nem az, amit a biológia egyedül elismer, hanem ez a legcsodálatosabb hangszer. Egészen rendkívüli dolgokat hozhatunk fel annak megmutatására, hogy az ember figyelemre méltó kozmikus törvények szerint épül fel. Hogy a legtriviálisabbat idézzük: percenként átlagosan tizennyolcszor veszünk lélegzetet. Ha kiszámoljuk, mennyit tesz ki ez egy huszonnégy órás nap folyamán, akkor ez 25 920 lélegzetvétel; ennyi lélegzetvétel egész nap. Számoljunk csak ki egyszer egy emberi élettartamot! Egy ember élettartamát, bár sokan ennél tovább élnek, hetven-hetvenegy évnek vehetjük: az ember világnapjának. Próbálják meg egyszer kiszámítani, hány huszonnégy órás nap van benne! 25 920 – annyi, ahány lélegzetet vesznek önök egy nap alatt! A világ kilélegez és belélegez minket, miközben megszületünk és meghalunk. Éppen annyi lélegzetet vesz egy emberi világnap alatt, ahányat mi egy huszonnégy órás nap alatt. Vagy vegyük a platonikus napévet. A Nap egy meghatározott állatövi jegyben kel fel. A tavaszpont továbbmozdul. Itt elérkezünk a művészi és a látnoki közös forrásához: a művészben ez nem tudatos, miközben a kozmosz törvényeit az anyagba plántálja, a látónál tudatos, miközben a szemlélődő tudat révén megpróbál a tisztán szellemire tekinteni. Azáltal, hogy így vizsgáljuk ezeket a dolgokat, megtanuljuk felismerni, mi ösztönzi az embert arra, hogy a művészibe nem tudatosan belekerüljön az, ami az anyagra van bízva. Ahogyan légzőorganizmusunkban ott él a belső muzsika, amely a művészetben majd külső zenévé válik, úgy él benne a költészet is. Itt a mai fiziológia még igen-igen visszamaradott. Ha tisztába akarunk jönni ezzel, akkor nem az érzékszervek fiziológiáját, nem az agy idegfiziológiáját, hanem azt a határterületet kell tanulmányoznunk, ahol az agy és az idegrendszer összetalálkozik. Ott van, mégpedig éppen a határon, az a fiziológiai terület, ahol, ha az embernek van rá hajlama – a művészethez mindig hajlam szükséges –, a költői alkotás forrása rejlik. S a tisztánlátó egészen sajátos módon látja a költői alkotást, ha átadja magát belső átélésének, amelyben az érző akarat inkább az akarati oldal felé hajlik. Az akarat különben az egész fizikai testben kifejeződik; ott él az akarat abban, ami a fantázia, ahol az agy és idegek és érzékszervek ütköznek egymásnak: ott hozzuk létre a költői képeket. Ha ez elválik a testiségtől, akkor ez az érző akarat; ennek révén a tisztánlátó azokra a területekre lép, amelyeknek hasonló forrásaiból merítve a költő alkot. Ezért a tisztánlátó ezzel az érző, akaró érzékszervével sajátos helyzetbe kerül a költőiséggel szemben, ha magáévá tette azt a lelkiállapotot, amelynek révén a költőiséget élvezni tudja. Arra kell tekintenie, amit a költő megformál. Ez oda vezet, hogy abban a pillanatban, amikor a költő ezt vagy azt állítja, és nem a valóságból kiindulva alkot, hanem tulajdonképpen valami kigondolt, összetákolt, valószerűtlen, művészietlen dolgot ír, akkor abban a pillanatban a tisztánlátó alakszerűen látja azt, ami ott le van írva. Aki nem tisztánlátó, annak számára nem olyan szembeszökő, ha a drámaköltő egy valószerűtlen alakot alkot. A látó például Theklát a „Wallenstein” című drámából[2] nem érzi másnak, mint papírmasénak, így ha ránéz, folytonosan térden csúszva látja. Volt egy szép mondása Christian Morgensternnek, aki törekedett a tisztánlátásra. Ez hátrahagyott műveinek utolsó kötetében, a „Fokozatok”-ban található. Ott mondja el, miközben saját lelkét akarja jellemezni, hogy az építészettel, a szobrásszal érzi rokonnak magát. – Ez az érzése: ha az ember a tisztánlátásra törekszik, a költőiséget belsőleg plasztikussá változtatja. Ha így szemléljük a dolgokat, akkor a tisztánlátásra sohasem gondolhatunk úgy, hogy a maga belső mozgékonyságával és a szellemi lények elfogadásával valóban mintegy perzselően és bénítóan hathat a művészre, hanem csak úgy, mint egy jó barátra, egy jó támogatóra. Ezek nem zavarhatják egymást. Csak az egymásba rendetlenül összefolyó dolgok tudják egymást zavarni. A tisztánlátó azonban sohasem képes arra, hogy látnoki képességét zavaró módon engedje belefolyni művészetébe, mert látnoki módon tudja áthatni azt. A két dolog teljesen el van választva egymástól; ugyanabból a forrásból eredve, az életben sohasem zavarhatják egymást. Ezt már nem érezzük eléggé. A tisztánlátó számára igen nehéz, hogy megértesse magát az emberekkel. Rá van utalva a nyelvre. De a nyelvben van valami igen sajátságos. Csak látszólag egységes, a valóságban hármas tagolású. Ugyanis három fokozaton éli át az ember. Először úgy, ahogyan akkor használjuk, amikor az ember a másik emberrel megérteti magát a mindennapi életben, amikor filiszteréletünket éljük, és kimondjuk azokat a szavakat, amelyeknek e filiszterélet kialakításához el kell jutniuk az egyik embertől a másikig. Akinek egyfajta eleven érzéke van a nyelv iránt, vagyis aki a szemlélő szempontjából éli át a nyelvet, nem tehet mást, mint hogy az említett alkalmazást a nyelv lefokozásának érzi. Talán azt fogja mondani: az ember az életen gúnyolódik. – Ezzel csupán belátja azt, hogy nem lehet minden tökéletes, tehát elmulasztja, hogy tökéletességet teremtsen egy olyan területen, ahol szükségszerűen tökéletlenségnek kell uralkodnia. A külső fizikai életben teljesen úgy van, hogy muszáj tökéletlenségeknek lenniük: a fáknak el is kell száradniuk, nemcsak növekedniük kell. Ahhoz, hogy tökéletesség keletkezhessen, mindig kell, hogy legyen tökéletlenség. A nyelv, a beszéd le van fokozva eredeti szintjéről, alacsonyabb szintre van szorítva. S úgy, ahogyan a nyelvet az életben használjuk, csak iskolamesterekké válhatunk, ebből az elhervadt, elszáradt állapotából csak egy szalmabábot csinálhatunk, de semmi egyebet nem érnénk el. A szavaknak nem lehet önmagukban vett értékük, mert a nyelv, mint egy nép tulajdona, a maga szintjén él, a maga szintjén pedig műalkotás, nem pedig prózai alkotás. Nem arra szolgál, hogy a mindennapi életben a megértést szolgálja; mint a népszellem kifejeződése, műalkotás. Leértékeljük, de kénytelenek vagyunk rá, miközben azt, ami valójában műalkotás, lefokozzuk az élet prózaiságába. Egy nép csak költői alkotásaiban jut el a maga lényegéhez, amelyekben valóban működik a nyelv szelleme. Ez a második módja a nyelv életének. A harmadik módot először a tisztánlátás területén éli át az ember. Sajátos helyzetben van: mert ha nem azt akarja kifejezni, amit lát, akkor nincsenek meg számára a nyelv szavai. Ezek egyszerűen nincsenek ott. Azt, amit a tisztánlátó szemlélődés útján lát, nem tudja ugyanúgy kifejezni, mint az, aki valamilyen nyelven beszélni tanul, és arra használja a szavakat, hogy kifejezze azt, amit akar. Hiányoznak hozzá a szavak. Ezért kell a tisztánlátónak egyes dolgokat egészen másként kifejeznie. Állandó küzdelmet folytat a nyelvvel azért, hogy azt tudja mondani, amit akar. Meg kell választania az utat, ami elvezet ahhoz, hogy valamely dolgot egy olyan mondatba öltöztessen, amely megközelítőleg azt fejezi ki, amit mondani akar; egy másik mondatot kell mondania, amely valami hasonlót jelent. Számítania kell hallgatóinak jóindulatára, ami által egyik mondat megvilágítja a másikat. Ha ez a jóakarat hiányzik, akkor az emberek különféle ellentmondásokat akarnak a szemére hányni. Az, aki igazán látnoki dolgokat akar kifejezni, ellentmondásokban kell megnyilatkoznia, és az egyik ellentmondással kell megvilágítania a másikat, mivel az igazság középen található. Azáltal, hogy az ember ebbe belehelyeződik, nyelvi tekintetben olyasmihez jut el, ami már ezen a téren is kifejezésre juttatja a művészet és a tisztánlátás közötti kapcsolatot. A látó kénytelen számolni a jóindulattal, hogy hallgatója inkább abba próbál behatolni, ahogyan mondja a dolgokat, nem pedig abba, amit mond. Azon fáradozik, ahogyan a dolgokat mondja, hogy sokkal többet mondjon, nem pedig azon, hogy mit mond. Fokozatosan eljut odáig, hogy visszahelyezkedik abba a nyelvteremtő szellembe, amely akkor uralkodott, mielőtt valamely nyelv létrejött volna, hogy ismét beleélje magát a hangzókba, a hangzók szellemébe, ebbe hangulatilag belemerülve. Látja, hogyan záródik be egy magánhangzó, hogyan folyik bele csakhamar egyik vagy másik nyelvbe. Hogy ugyanis saját népe nyelvteremtő alkatába visszahelyezkedjen, a látó arra kényszerül, hogy inkább a „hogyan”-nal, mint a „mi”-vel fejezze ki magát. Ezáltal tudja megkülönböztetni művészileg és látóként is azokat az árnyalatokat, amelyek a nyelvben egymás mellett állnak. Mivel ezeket külön-külön érzékeljük, nem zavarhatják, viszont támogathatják egymást, mert ha egymás mellett élnek, kölcsönösen megvilágítják a másikat. Eljöhet az az idő, amelyben a művészek világa már nem áll szemben ellenségesen a tisztánlátással, és a tisztánlátók világa sem a művészettel. Mivel sajnos minden hamis tisztánlátás hajlamos egy bizonyos érzékfeletti nyárspolgárságra. Mindannak, amit nem külsőleg, érzékszervileg szemlélünk, a víziószerű látásmódba való öltöztetése ellenséges a művészettel szemben. Az azonban, amit valóban a szemlélődő tudat ragad meg szellemi világból, ugyanaz, mint ami öntudatlanul él a művészi alkotásban és az esztétikai érzésben. Általában úgy vélik, hogy a tisztánlátás, ahogyan itt értjük, olyasmi, ami teljesen idegen az ember számára; pedig benne van az emberi életben, csak olyan területen, ahol nem vesszük észre. Nagy különbség az, hogy egy növénnyel, egy ásvánnyal, egy állattal vagy egy másik emberrel állok-e szemben. A külső dolgok azáltal hatnak rám, aminek érzékszerveim segítségével mutatkoznak. Ha az ember egy másik emberrel áll szemben, az érzékszervek egészen másként működnek. Az ember a mi korunkban teljességgel elutasítja a szellemiség megragadását. Az emberek azt mondják, hogy a materializmust egyes területeken legyőzték – igen, az emberek ma beszélnek erről. Találkozhatnak ilyen vitákkal, de sokszor azt mondják: ha áll velem szemben egy ember, látom, hogyan van megformálva az orra, és egy így megformált orról arra következtetek, hogy ez egy ember. Ez egy analógiás következtetés. Ilyesmi valójában nem létezik. Aki tisztánlátó módon tudja érzékelni a világot, az tudja, hol rejlenek a következtetések; az analógra, a hasonlóra vonatkozóan nincsenek következtetések. Az ember lelkét közvetlenül érzékeljük; ez az illető külső-érzéki lénye oly módon, hogy megszünteti magát. Igen fontos, hogy ezt egy másik művészetnél alapul vegyük, mivel ez teszi szemléletessé számunkra a látnoki és a művészi egymásmellettiségét. Ha előttünk áll egy ember és ránézünk, nem tudjuk, hogy az, ami megjelenik belőle, úgy jelenik-e meg, hogy megszünteti magát, hogy szellemileg átlátszóvá teszi-e magát. Minden alkalommal, ha egy ember áll velem szemben, tisztánlátó módon látom őt. A látónak van egy igen sajátos problémája akkor, amikor szembekerül egy emberrel: ez a titokzatos inkarnátum, a testszín. A tisztánlátó az inkarnátumot nem nyugalomban, hanem oszcilláló mozgásban látja. Miközben előtte áll egy ember, olyan állapotot lát, ami halványabb, mint különben, majd ha felmelegszik az ember, akkor meg vörösebbé válik, mint lenni szokott. E két pont között ingázik a fizikai forma, s így a látónak úgy tűnik, mintha az emberi alak változna, a szégyenérzésben elvörösödik, a félelem érzésében elsápad, mintha folyton a normális állapotát állítaná vissza a félelem- és szégyenérzet között, ahogyan az inga nyugvópontja a fel- és lefelé lendülés között van. Az inkarnátum, amint külsőleg találkozunk vele, csak egy közbenső állapot. Az az inkarnátum, amit látunk, ahhoz kapcsolódik, ami az ember számára még öntudatlan marad: ez teszi lehetővé az első, nem tudatos bepillantást a kulisz-szák mögé. Ahogyan a tisztánlátó úgy szemléli az emberi inkarnátumot, hogy az érzékszerviben lelkiséget lát – a látó az érzékszervi-érzékfelettit szemléli az inkarnátumban –, úgy változik meg fokozatosan minden, ami színességben, formában kívül van, azzá, ahogy az ember szellemileg látja. Úgy szemléli mindezt, hogy abban, ami különben színes, formai benyomás, valami bensőt érzékel. Ezzel kapcsolatban a legelemibb dolgokat megtalálják Goethe „Színtaná”-nak érzékszervi-erkölcsi részében. Az egész színtan élménnyé válik, de úgy, hogy a látó eközben átéli a szellemiséget. Mindez arra is utal, ahogyan a tisztánlátó a festészetet átéli. Másfajta átélés ez, mint minden más művészet esetében. Minden más művészetben az az ember érzése, hogy ő maga merül bele a művészi elembe. Ez az elem adva van, és ő eljut egy bizonyos határig, ahol megszűnik a tisztánlátás. Ha a látó folytatná azt, amit tesz, akkor itt ezt, ott azt a színt kellene elhelyeznie; ha még tovább menne, akkor azt, amit átél, egészen meg kellene festenie színekben. Ha átéli a festészetet, akkor az a másik oldalról jön vele szemben. A festő, miközben megfesti azt, ami a világosból és a sötétből megformálódik, ha valóban festői módon alkot, akkor művészi működését éppen addig a pontig folytatja, ahol a festészet a tisztánlátással találkozik, ahol a tisztánlátás kezdődik. S a tisztánlátás pontosan odáig tart, ahol az ember – ha kifelé akarná folytatni – festeni kezd. Ha valakinek konkrét tisztánlátó képzete van, akkor tudja: az ecsettel ezt a színt kellene idefesteni, melléje a másikat. Itt kezdi az ember megragadni a színek titkát, megérteni azt, ami „A beavatás kapuja”[4] című misztériumdrámámban található, hogy a mű a színek formája, hogy vonalakat rajzolni lényegében művészi hazugság. Nincs semmiféle vonal. A tenger nem egy vonallal határolódik el az égtől; a határ ott van, ahol színek határolják egymást. Segíthetek magamon egy vonallal, de az csak színek egymásra hatásának következménye. A színek titkai kinyílnak az ember előtt. Megtanulja, hogy egy belső mozgást valósít meg, hogy mozgás él abban, amit fest. Megtudja: nem tehetsz egyebet, mint hogy egy meghatározott módon kezeled a kéket. – Az ember együtt él a színek belső lényegével. A festészetben az a sajátságos, hogy a lelki, a művészi, az alkotó jelleg találkozik benne. Ha az ember megérti, hogy ezen a téren miről van szó, akkor látni fogja, hogy az, amit tisztánlátás alatt értenek, jó barátja lehet a művészi alkotásnak, hogy kölcsönösen ösztönözhetik, megtermékenyíthetik egymást. Mindenesetre egyre időszerűbb, hogy annak, aki sohasem fogott ecsetet a kezébe, és semmit sem tud arról, hogy kell vele bánni, absztrakt alapokból nem kellene ítélkeznie. A művészeten kívüli kritikának, a kritizáló kritikának talán vissza kellene vonulnia, ha majd létrejön a művészet és a tisztánlátás közötti barátság. De az, amit itt modern szellemtudománynak gondolunk, olyasvalami, ami egészen más, mint amit korábban esztétikának neveztek, és manapság is így nevezik. Művészek mondták nekem, hogy az ilyen embereket „esztétikai gyönyörröfögőknek” hívják. Az esztétikai gyönyörröfögés nem ugyanaz, mint amiről itt szó van, mert az ugyanabban az elemben él, amelyben a művész is, csak a tisztánlátó a tiszta szellemiségben éli át azt, amit a művész megformál. Elmondhatom: úgy tűnik számomra, hogy ez is ama számos dolog közé tartozik, amely segítő szándékkal közeledik az emberiséghez. Úgy vélem, hogy el fognak múlni azok az idők, amikor az ember úgy gondolta, hogy az elementárisat és az eredetit az fogja befolyásolni, amit a szellem segítségével kutatunk ki. Christian Morgenstern mondta: „Aki ma még azt hiszi, hogy azt, ami szellemként él a világban, nem világos képzetekben kell megragadni, aki azt valami sötét, misztikus süly-lyesztőben akarja utolérni, hasonló egy analfabétához, aki az ábécéskönyvvel a párnája alatt egész életét analfabetizmusban akarja átaludni.” – Olyan korban élünk, amelyben bizonyos dolgokat, amelyek nem tudatosak, fel kell emelni a tudatosságba. A tisztánlátás csak akkor talál majd megfelelő talajra, ha eltávolodik mindenfajta filozófiától, és a művészit rokonának érzi. Úgy vélem, hogy ezen a területen is valami olyasmivel van dolgunk, ami összefügg az emberiség fejlődésének jelentős kérdéseivel. Egyre inkább meg fogják érteni, hogy az érzékszervi világ alapjául az érzékfeletti világ szolgál. Ami az érzékfeletti szemléletből megtudható, az nem lehet az élet önkényes adaléka, hanem az az igazság, amit élettapasztalatából kiindulva Goethe mondott: „Aki előtt a természet kezdi leleplezni nyilvánvaló titkát, az ellenállhatatlan vágyat érez legméltóbb értelmezője, a művészet iránt.” – Aki át akarja tekinteni, hogyan van jelen a művészet az egész életben, az egész fejlődésben, aki a művészetet valóban saját lényegének megfelelően, érző módon látja át és átlátva érzi, annak el kell ismernie, hogy a tisztánlátás elősegíti ezt, hogy a tisztánlátás valami olyasmi lesz, ami újonnan megtermékenyülve és támogatóan, kéz a kézben állhat a művésszel. [1] Rudolf Steiner: A magasabb világok megismerésének útja (GA10); A lélek rejtélyeirõl (GA 21); Az ember rejtélyérõl (GA 20). [2] Schiller Wallenstein című drámatrilógiájáról van szó. – M. J. [3] Rudolf Steiner: A világ és az ember szellemi megismerésének alapelemei (GA 9) [4] Rudolf Steiner: Négy misztériumdráma (GA 14) |